Week 1: Verhuizing, JTV en Brokopondomeer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esmee en Pascale - WaarBenJij.nu Week 1: Verhuizing, JTV en Brokopondomeer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esmee en Pascale - WaarBenJij.nu

Week 1: Verhuizing, JTV en Brokopondomeer

Door: Pascale/Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee en Pascale

19 Maart 2012 | Suriname, Paramaribo

Fawaka iedereen,

Onze eerste week in Suri zit er alweer op en we hebben al het een en ander mee gemaakt.

Halverwege de week zijn we verhuisd naar ons definitieve appartement waar we de rest van de periode blijven. Blij dat we waren met een fatsoenlijke slaapkamer en een keuken hebben we ons geïnstalleerd en zijn op weg gegaan naar de supermarkt voor inkopen.Pannenkoeken werd ons feestmaal en een feestje werd het we hebben ons lekker vol gegeten haha

Omdat we de eerste week nog geen stage hadden besloten we lekker naar het zwembad te gaan, op een resort genaamd "Zin" hebben we een lekkere duik genomen en genoten van de eerste zonnestralen op ons witte lichaam. Heel even dachten we dat er roet in het eten werd gegooid omdat er een 'boomkip'(Leguaan) vanuit de boom op de ligbedjes zat te kakken wel zo groot als een hondendrol!!!

Op donderdag zijn we met de JTV = jeugdtandverzorging mee geweest naar een basisschool omdat er geseald zou worden. Om 8.00 vertrokken we met een busje richting de Surinaamse rivier waarna we met een boot de rivier over zouden steken. De dames die dit hadden geregeld kwamen vlak voor de oversteek er achter dat ze het lichtapparaat waren vergeten waarmee je de sealant uithard. Na hevig overleg besloten ze ergens bij een poli van de JTV een uitharder op te halen en dan de oversteek te maken. Toen we bij de basisschool aankwamen moesten de kinderen eerst laten zien dat ze goed poetsten. Het ging om 3 kinderen die geseald zouden worden op een vouwstoel met primitief apparatuur. Wij hebben onze ogen uitgekeken hoe de dames aan het stuntelen waren omdat ze eerst geen water hadden en toen geen druk om af te zuigen. De manier waarop ze de kinderen behandelden was niet bepaald vriendelijk dus geen wonder dat iedereen in Suriname bang is voor de tandarts en alleen langs gaat wanneer ze pijn hebben.

Donderdagavond werden we gebeld door onze begeleidster met de vraag of we dit weekend mee wilden naar het Stuwmeer(Brokopondomeer) met de tandarts en vrienden. JAAAAA zeiden wij in koor.
5.30u werden we netjes opgehaald door de tandarts en reden we naar Brokopondo. Vandaar gingen we met een beladen boot richting het eiland. Bongo eiland is waar we verbleven, Bongo's zijn kleine visjes die rond dat eiland veel te vinden zijn vandaar de naam. Na aankomst werden de bedden verdeeld en pakte iedereen zijn spullen uit. Er was een vrouw meegekomen speciaal voor het eten, Javaans eten voornamelijk rijst met kip en groente. De mannen gingen gelijk weer de boot in om te vissen en wij bleven op het eiland lekker langs het water zitten met een boekje. De eerste avond werd de verjaardag van de tandarts gevierd en was er drank taart en gezang. Het huisje waar we in verbleven had geen ramen dus we lagen echt in de buitenlucht en daar was Pascal niet erg blij mee, de vleermuizen vlogen rond 21:00u al door het huisje en de angst voor andere beesten werd steeds groter. Met de dekens over ons hoofd hebben we de eerste nacht overleefd en hadden daarna de grootste lol omdat we allebei geen oog dichtgedaan hadden. Niet van de enge beesten waar we aan dachten maar door het zaagconcert van de mannen om ons heen. Gelukkig hadden we de tweede nacht oordoppen en hebben toen heerlijk geslapen. De tweede dag hebben we een wandeling om het eiland gemaakt met de beheerder en zijn honden. We gingen een heel eind door de Bush wat echt heel gaaf was. Toen we langs de waterkant gingen lopen werd het minder omdat dat heel veel stekel takken zaten en wanneer je geprikt zou worden voelde dat als een brandwond aan. Gelukkig zijn we beide niet geprikt. In de middag zijn we met de mannen mee geweest om te vissen, helaas was het voor korte duur want we gleden over een boom waardoor de schroef van de motor afbrak en we terug moesten. Eenmaal terug op het land zijn we met een van de mannen wezen schieten. JAAAA ook wij meisjes hebben geschoten met een jachtgeweer!! Wat was dat heftig zeg!
Gelukkig zit alles er nog aan en hebben we ook geen blauwe plekken overgehouden.

Tot zover ons eerste weekje.

Bigi brasa!!!

• 19 Maart 2012 - 02:05

Kris:

Dames!!

Leuk om wat van jullie te lezen!!

Gelukkig zitten jullie nu in een mooi huisje de komende tijd, lekker hoor!

Volgens mij hebben jullie het eerste weekend ook genoeg meegemaakt en gezien.

Leuke foto's ook!!

liefs x kris

• 19 Maart 2012 - 07:58

Leo:

Hoi meiden,

Het ziet er wel heel gaaf uit.
    Heel leuk dat je zo'n weekend mee mag en mag genieten van de vleermuizen.
    Als ze je niet aanstaan kan je ze natuurlijk altijd proberen te raken met het jachtgeweer.
    Ik denk wel dat iedereen dan in dekking moet.

Leuk om de (actie)foto's te zien.

Groetjes en liefs
    Leo

• 19 Maart 2012 - 09:08

Marieke:

wat onwijs te gek zeg wat jullie meemaken !!!! En dat nog maar na een week.Het is echt onwijs genieten als je zo jullie verslag leest en kan me jullie zo voor me zien op het eiland en dan nog schieten ook,salvador is erg jaloers op je hoor esmee!! Ja en dan zie je ook hoe primetief het daar is hé?wij klagen hier wel maar we hebben het nog niet zo slecht hé! nou het was weer genieten tot jullie volgende verslag maar weer meiden.vele lieve groetjes

• 19 Maart 2012 - 17:14

Yvonne:

wat een ervaring he???? iets om nooit meer te vergeten.

• 19 Maart 2012 - 18:01

Jacqueline:

Hallo Esmee en Pas,

Gelukkig zijn jullie inmiddels verhuisd naar een betere plek.
    Leuk om te lezen en de foto's te bekijken wat jullie mee maken daar...
    Veel plezier samen.
    Liefs Jacqueline.

• 19 Maart 2012 - 19:54

Eln En Kaaln:

het verhaal was prachtig ha ha ha had graag jullie gezien in dat kamp. maar jullie hebben het naar de zin zo te horen en we hopen nog veel van zulke verslagen te lezen. dikke X van Ellen en je liefste Oom Hans

• 21 Maart 2012 - 14:22

Dina Nalmbanti, HU:

He schatjes,

Wat spannend allemaal hoor!

Groetjes uit de sterilisatie!
    Dina

• 21 Maart 2012 - 20:39

Rob:

Mooie profiel foto dames.

• 21 Maart 2012 - 20:44

FOKKE HOFMAN:

Geinig verhaal.
    Veel plezier komende weken.

• 22 Maart 2012 - 08:35

Willem & Moniek:

Heel leuk om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken. Geniet er van!!

• 29 Maart 2012 - 08:40

"tante"Ineke:

Jeetje zeg, geweldig wat jullie allemaal meemaken..... in zo.n korte tijd:-))). Dan is Nederland wel erg saai.
    Ben heel benieuwd wat er allemaal gaat volgen en hou het in de gaten.
    Succes!
    Liefs,
    Ineke Woerden

• 31 Maart 2012 - 14:07

Oma Em Opa Venema:

Hoi Meiden.
    Wat een ervaring in JAW JAW/
    Het is voor ons zeer interessant dat wij
    jullie op deze wijze kunnen volgen.
    in gedachten reizen wij met jullie mee.Tot de volgende keer!
    Veel liefs!