Week 4 en 4,5 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esmee en Pascale - WaarBenJij.nu Week 4 en 4,5 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esmee en Pascale - WaarBenJij.nu

Week 4 en 4,5

Door: Pascale/Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee en Pascale

13 April 2012 | Suriname, Paramaribo

Daar waren we dan eindelijk weer!

Bij het invullen van de titel zit ik toch zwaar te twijfelen of dit nou week 4 en 4,5 is, of dat deze week al week 5 was? Noujaa dat maakt ook niet uit, het gaat om het idee.

Hieronder een kort verslag van de dingen die we gedaan hebben de afgelopen 1,5 week.

Zondag 1 april zijn we samen met de buurmeisjes naar een beachfeest geweest genaamd 'Sun Glam'. Op zich was dit een heel leuk idee, maar toen we uit bed stapten keken we elkaar aan en natuurlijk: het regende! Dus wij balen maarja hier in Suriname weet je het maar nooit, voor je het door hebt schijnt de zon.
Rond 14.00 uur was het nog niet opgeklaard en hebben we maar besloten om een lang broek aan te doen. Maar wel op slippers want dat staat nou eenmaal wat mooier dan van die lelijke oude nikes.
Om 15.00 uur vertrok de taxi richting de feestlocatie. Daar aangekomen kon hij ons niet dichterbij afzetten OMDAT ER TEVEEL MODDER WAS! Fijn meneer bedankt!
Wij op onze blote voeten door de drek. De modder zat tot in m'n nek, een weg baggeren naar dat party terrein. Ook regende het pijpestelen dus waren doorweekt tot ons ondergoed. Lekker begin!
Aangekomen bij het terrein, blijkt er dus geen hond te zijn (wel een aap trouwens, vet zielig aan een ketting) maar er was dus nog niemand. Niet iedereen was blijkbaar zo fanatiek als ons. Maar even wat muntjes gehaald om vervolgens maar in een tent te wachten tot het wat drukker werd. Uiteindelijk stopte het rond 19.00 uur (Ja dat lees je goed 4 uur later) eindelijk met regenen en hebben we toch nog wel een aardige avond gehad. Rond 10 uur zijn we weer richting huis gereden want we moesten gewoon allemaal weer naar stage. Het feest heette Sun Glam, maar de Sun en de Glam waren uiteindelijk ver te zoeken.
Ik zat in de ene taxi en Esmée in de andere taxi. Mijn taxi was eerder thuis dus ik steek de sleutel in het sleutelgat, en loop richting de badkamer om mijn voeten af te spoelen. Zie ik in 1x tot mijn grote schrik en angst een kakkerlak in de badkamer. Dus ik loop met m'n hart in m'n keel even naar buiten om bij te komen. Al mijn moed bij elkaar gesprokkeld om dat stomme beest is even dood te sprayen met insectenverdelger. Dus ik loop heel zelfverzekerd de badkamer in met mn spray. Zie ik tot mijn nog grotere schrik dat er niet 1 maar 5 kakkerlakken in de badkamer zitten en tot overmaat van ramp loopt er 1 over mijn voet!!!!!! Ik dacht dat ik terplekke neer zou vallen. Wat schrok in me rot! Dus als een gek weer naar buiten gerend en even heel hard geschreeuwd. Daarna toch wel zo geschrokken dat ik er gewoon moed van kreeg, ben naar binnen gestampt en heb ze alle 5 doodgesprayd! ZO dat had ik toch wel mooi even gedaan! Toen Esmée arriveerde lagen er dus 5 kakkerlakken op de rug in een witte plas insectenspray. Dit was wel z'n ervaring waarvan je hoopt hem nooit meer mee te maken!

In de week van 2 april hebben we de hele week bij tandarts Terborg stage gelopen. We mogen veel doen, zoals verdoven, gaatjes boren/vullen, controles! Erg leuk dus! Nu hoorde we van onze stagebegeleidster van school dat (als de tandarts dat goed vind) we ook tanden mogen trekken!! Dus dat zou wel super cool zijn als dat er nog van komt! Dit mogen we namelijk in NL niet doen, dus zou een hele ervaring zijn.

Donderdag 5 april zijn we ook bij tandarts Terborg geweest. Het was een hele normale doordeweekse dag, totdat we richting huis fietsten. Het begon met zachte motregen, maar binnen de kortste keren was het een waterval wat na beneden kwam. WAT kan het hier regenen! Meteen staan alle straten onderwater dus je wordt lekker smerig van al het zand wat zich met het water mengt. We waren dus al helemaal doorweekt en hebben dus besloten om maar gewoon door te fietsen naar huis. Dus in ons witte pak (ondertussen doorzichtig), met de regen druppels onder onze neus
richting huis. Erg leuk dat de bevolking je hier altijd moet naroepen dus we kregen zinnen te horen: Zuster, zou u niet even gaan schuilen? of Lekker weertje he zuster? (Ja iedereen met een wit pak is hier meteen een zuster haha). Dus aangekomen bij huis de pakken maar meteen uitgewassen aangezien de modder overal zat. Zijn overigens wel weer helemaal schoon geworden!

Maandag 9 april (2e paasdag) hebben we gebrunched met de buurmeisjes. We hadden heel voorbarig de tafel buiten gezet. Toen we net allemaal hoog en breed zaten begon het te sputteren. We waren eerst nog zo positief dat we dachten, het blijft bij een paar druppeltjes, kijk maar daar komt al een stukje lichtere lucht aan. MAAR helaas, weer een tropische regenbui, dus als een gek alles naar binnenverhuist. Hier wel heerlijk gegeten van onze wentelteefjes, tosti's en geklutst ei.

Ook de week van 10 april zouden we stage lopen bij tandarts Terborg maar Esmée voelt zich vanaf dinsdag al niet lekker dus we zijn een aantal dagen thuis gebleven. (Ja ik ook, omdat het niet echt verantwoord is om alleen een half uur naar stage te fietsen).
Wel zijn we dinsdag middag met onze stagebegeleidster naar haar praktijk geweest om een aantal foto's te maken voor in de krant. We hebben namelijk van 23 t/m 28 april een screeningsweek. Waarbij iedereen zich gratis kan inschrijven om het gebit te laten screenen. En als bedankje krijgen ze een tandpasta en een flesje water. Dus dit is wel een erg leuk initiatief vonden we zelf! Hiermee komen we dus in de krant, op de radio en op tv. We zijn erg benieuwd of de hele straat vol komt te staan met mensen of dat er helemaal niemand komt! Maar hier horen jullie de volgende keer meer over.

Tot zo ver wat we mee gemaakt hebben. Aankomend weekend (zaterdag t/m dinsdag) gaan we naar Nickerie, provincie links naast Paramaribo. We gaan samen met een tandarts en 2 stagiaires uit Nijmegen. Wel erg leuk dus. Daar vertellen we ook de volgende keer wat over.

Tot snel!
Liefs ons

• 13 April 2012 - 08:22

Linda Schoppink:

Hey!

leuk om weer te horen wat jullie hebben gedaan. Alleen wel erg jammer van de vele regen! Ik dacht het is daar altijd super mooi weer, maar dan zou het seizoen wel zijn ofzo (?). In ieder geval veel plezier verder :)!

Liefs

• 13 April 2012 - 09:11

Yvonne:

hej lieve meiden,
    het was weer eens een super leuk verslag. veel plezier in nickerie.
    op naar het volgende verslag. dikke kus

• 13 April 2012 - 10:40

Naomi:

hopelijk is de regen wat opgehouden, voelt Esmee zich weer beter (zo niet toch je even laten nakijken op malaria, knokkelkoorts) en een goed weekend voor de boeg. Ik heb de fotos op FB gezien, wel leuk! Succes in Nickerie-voorlichting en screening of ??
    Veel groeten

• 13 April 2012 - 14:00

Sigrid:

Hey Esmee en Pascale,

Echte super leuk om al die verhalen te lezen. Ik lig ook helemaal dubbel om jullie verhalen. Ik zie het ook voor me hoe Pascale die kakkerlakken te lijf gaat;). Gaat het met Esmee weer wat beter? Jullie zijn al lekker bruin geworden zie ik op de foto's. Nou veel plezier met de komende dagen en ik wacht het volgende verslag wel weer af;).

Liefs xxx

• 13 April 2012 - 15:01

Kris:

Leuk om weer wat verhalen van jullie te lezen!!

Ben blij dat we hier in Nederland niet de enige zijn met regen haha, al gaat het daar waarschijnlijk een stuk harder haha.

En die kakkerlakken moet inmiddels toch wel beter weten of niet?! haha, zolang het nog geen ratten zijn ;).

Heel veel succes de komende dagen als jullie weer van huis gaan.

liefs x

• 13 April 2012 - 20:26

Ien & Jan:

Dames, wat een verhaal weer ! Als ik de leeftijden van Ien en mij bij elkaar optel, kom ik op zo'n jaar of zestig
    ;-). En in al die tijd hebben wij nog niet een kwart meegemaakt van wat jullie tijdens deze stage meemaken. Wat een avonturen ! Het mooie vinden wij de manier waarop jullie in die compleet andere wereld je nuchtere zelf blijven. Alsof Suriname ook tussen de Dinkel en de Regge ligt. Jullie laten niet over je lopen. Behalve door een naïeve kakkerlak. Over je voet. Maar door doortastend optreden doet die dat nóóit weer.....

Een mooie zin uit het laatste reisverslag : ' ...geen hond op het strand. Maar wel een aap ' . Da's dan wel het laatste wat je verwacht.....

Binnenkort zijn jullie wereldberoemd in Suriname : dankzij de screeningsweek én in de krant, én op de radio én op tv ! En iedereen kan inschrijven, voor de screening. Noteer dus maar vast : 24 april, 10.30 uur : tante Ien; en om 10.45 : Ome Jan. Ik hoop dat we op tijd zijn -maar mocht dat niet zo zijn, dan zijn jullie vast niet verbaasd....

We blijven benieuwd naar jullie prachtige ervaringen. Bijvoorbeeld in Nickerie, de komende dagen.

Hartelijke groeten, hennig ân !!

• 14 April 2012 - 08:32

Jacqueline:

Heee,
    Wat eng van die kakkerlak en moedig dat je ze alle 5 hebt doodgesprayd! Haha
    Leuk om te lezen wat jullie weer allemaal mee maken...
    Veel plezier!! Liefs Jacqueline.

• 14 April 2012 - 18:14

Marieke Vila:

Hoi meiden, nou het is wat minder glamour dan in een soap série hé ? Wat een regen en kakkerlakken hé ?hopelijk is deze nieuwe week wat droger en insecten vrij!! Hopelijk voelt Esmee zich weer wat beter. Bedankt voor je commentaire op ons avondje bowlen, morgen gaan we gezellig een dagje naar spanje, tappas eten paella eten en lekker genieten van de spaanse zon. Hopelijk hebben jullie Die ook !! Veel liefs van ons uit frankrijk

• 15 April 2012 - 18:53

Ardien:

Wat een geweldige verhalen, ik lach me slap! Wel stoer hoor dat je dit avontuur aanpakt terwijl je zo'n liefdesverhouding met die beestjes hebt! Ik denk dat er heel wat mensen op die screening afkomen, alleen al uit nieuwsgierigheid naar die mooie blonde dames! Of zou de angst sterker zijn? Wees maar lief voor jullie cliënten! Een mooie tijd nog, geniet ervan!!

• 16 April 2012 - 12:02

Nathalie:

Zusters ;),
    wat een ervaringen!! Veel plezier verderrr!!

Liefs

• 18 April 2012 - 18:16

Cora:

Gezellige verhalen schrijven jullie. Zou je zo een boek van kunnen maken. Als het jullie troost: hier in Oostenrijk regent het ook al dagen lang en heel koud. Pasen hadden we zelfs sneeuw! Gaat het met Esmee weer beter? Ik kijk al uit naar het volgende bericht. Groetjes van iedereen hier.

• 19 April 2012 - 12:06

Dina:

Wat leuk om jullie verhaal weer te lezen! Wat spannend allemaal! Geniet ervan!

Groeten uit de sterilisatie van de HU