Laatste reisverslag vanuit Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esmee en Pascale - WaarBenJij.nu Laatste reisverslag vanuit Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esmee en Pascale - WaarBenJij.nu

Laatste reisverslag vanuit Suriname

Door: Pascale/Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee en Pascale

30 Mei 2012 | Suriname, Paramaribo

Lieve trouwe volgers van onze waarbenjij.nu, sorry sorry sorry, dat we zo lang niets hebben laten horen van ons, maar het is er een beetje bij ingeschoten en wanneer we er aan dachten om wat te schrijven hadden we er niet zo veel zin in. Gaat namelijk nog behoorlijk wat tijd in zitten om z'n verslag te schrijven. Maar hier is hij dan, het allerlaatste verslag vanuit Suriname.

Even kijken waar we gebleven waren. Op 26 april zijn dus de ouders van Pascale aangekomen in Suriname. We hebben erg leuke dingen gedaan met ze zoals Dolfijnen spotten in de Suriname rivier, naar Galibi geweest waar we snachts opzoek zijn gegaan naar schildpadden, naar de dierentuin in Galibi geweest, naar Frans Guyana geweest. Verder hebben we gefietst door de stad en vooral veel gezwommen bij het appartement van ze. Aangezien wij telkens moeten betalen voor het zwembad hier was dat natuurlijk erg handig! Op 10 mei zijn ze helaas weer vertrokken maar we hebben een erg leuke tijd gehad!

Na het vertrek van Rob en Yvonne hadden we nog 1 week stage bij de kaakchirurg. Hier hebben we 3 dagen stage gelopen. 2 dagen op de poli en 1 dag op de OK. Dit was voor ons erg leuk om te zien, en vooral hoe het niet moet. Je wilt hier echt niet in het ziekenhuis belanden. Ze hebben alle middelen om het goed te doen, maar toch gebeurt het niet goed kwa hygiëne. Nog ff uitkijken dus zodat we daar niet belanden. Wel was het erg leuk om te zien allemaal.

Toen zijn we lekker een weekje vrij geweest en hebben we eigenlijk vrij weinig gedaan.

Maandag 21 mei zijn we vertrokken naar Curacao. Wat is het daar mooi!!! Wat een geweldig eiland. Helder blauw water, witte stranden, echt heerlijk. We hebben een auto gehuurd op curacao, dat was echt ideaal. We zijn overal heen gereden (voordeel dat ze gewoon rechts rijden en niet links zoals in Suriname). Ook hebben we Flamingo's gezien in het wild, heel speciaal.We zijn t/m zondag 27 mei gebleven, helaas ging de tijd veel te snel, maar we zijn super blij dat we het gedaan hebben ook al was het een rib uit ons lijf haha.

Maandag's hebben we uitgeslapen na de reis vanaf Curacao, we hadden ook nog 2 uur vertraging dus dat was minder. Smiddags regende het al weer in Suriname dus zijn we begonnen met het inpakken van onze koffers. Eigenlijk was dat best snel gebeurt. Savonds zijn we samen met wat mensen die we hier hebben leren kennen naar de karaoke bar geweest. Dit was erg gezellig. Ook werd er voor ons speciaal een afscheidslied gezongen door de jongens namelijk: Zeg dat je niet hoeft te gaan schat van Xander de Buisonje. Echt heel grappig!

Dinsdagochtend zijn we op de fiets gestapt (na wat gedoe, want de ketting van Esmée's fiets lag voor Curacao er al af en die zou gemaakt worden, dus Esmée wil op stappen, ketting er nog steeds af, dus moesten wachten op een andere fiets)en hebben we boodschappen gedaan. Smiddags zijn we naar het zwembad gegaan om lekker te gaan zwemmen, maar schijn bedriegt. Nog geen 30 minuten in het water en JAWEL: Regen!! Hoe kan het ook anders. Dus de hele middag bij de bar gezeten van het zwembad en op het moment dat het droog werd maar snel naar huisgefietst. Savonds is onze stagebegeleidster Dyonne bij ons komen eten als een soort afscheid. We zien haar donderdag nog wel op het vliegveld maar dit vonden we gewoon leuk. We hebben spagetti gemaakt met eigengemaakte pastasaus en tonijn. Was erg lekker!

Morgen (woensdag) hebben we nog wat dingen op de planning staan zoals langs de Kaakchirurg, nog wat papieren in laten vullen, een foto maken voor de fotowedstrijd van school (we hebben een erg leuk idee), hopelijk nog even in de zon zitten en savonds bezig met ons eindverslag.

En dan is het donderdag 31 mei! De dag dat wij vertrekken naar Nederland. S morgens willen we nog even de stad in om wat dingetjes te halen en een broodje Pom te eten. Dat is echt een Surinaams broodje en die is heerlijk! Die moeten we natuurlijk nog voor de laatste keer eten. Om 14.30 uur worden we donderdag opgehaald en vertrekken we naar het vliegveld. Om vervolgens om 17.45 Surinaamse tijd te vertrekken. Wel spannend hoor, het komt nu wel heel erg dicht bij!!! Ik (Pascale) heb wel weer heel erg zin om naar huis te gaan. Mijn familie en vrienden weer zien, weer sporten en alle vertrouwde dingen. Dat heb ik hier toch wel echt gemist.
Esmée gaat met gemengde gevoelens naar huis. Het is fijn iedereen thuis weer te zien, zoals vrienden en familie, maar het avontuur en de dingen die we meegemaakt hebben hier zal ik wel heel erg missen.

Het avontuur zit er op! Hieronder nog een liedje die Esmée en ik allebei kennen van de basisschool maar niet wisten dat ze die hier zongen. Dus toen een groepje dit nummer begon te zingen konden we meezingen.

Bigi kaiman, kaiman, kaiman,

Bigi kaiman, kaiman, kaiman,

A bari tjoewe-tjoewe, a bari tjoewe-tjoewe,

A bari tjoewe-tjoewe, a bari tjoewe-tjoewe,

Tot snel!
Kus ons

• 30 Mei 2012 - 07:50

Yvonne:

hartstikke leuk om nog een laatste verslag te lezen. heel veel succes met de laatste dingetjes en tot vrijdag. we kunnen niet wachten. dikke kus

• 30 Mei 2012 - 07:55

Yvonne:

ps. geniet van het broodje pom, wij vonden hem ook heerlijk

• 30 Mei 2012 - 09:28

Ineke:

Regelmatig gezocht naar jullie en bij toeval ja hoor weer een gezellig verslag gevonden:-))!
    Meiden het zal even wennen zijn maar ook hier valt genoeg te beleven, maar dan anders:-).
    Alvast een goede terugreis en tot ?
    grtjz Ineke

• 30 Mei 2012 - 13:10

Jet:

Bedankt dat ik jullie avontuur ook een beetje mee mocht beleven in jullie verhalen! Een goede terugreis en geniet weer thuis van vrienden en familie!!

Liefs, Jet

• 30 Mei 2012 - 18:28

Kris:

Je komt al bijna weer terug :D!! Zin om je weer te zien ;). tot zondag!! x

• 31 Mei 2012 - 14:07

Naomi:

Fijne terugreis! Nog maar een paar uurtjes voordat je richting vliegveld gaat.
    Zeker een ervaring om nooit te vergeten!
    See you soon!

• 02 Juni 2012 - 21:53

Jan:

Genoten heb ik van de beschrijvingen van jullie avonturen. Waar een opleiding tot mondhygieniste al niet toe leiden kan ! Deze afsluitende opleidingsreis lijkt me vooral óók waardevol door alle ervaringen die wat minder met het gebit te maken hebben. Het is ook een kennismaking met een wereld die wat verder afstaat van wat we hier op het gebied van gebitshygiëne gewend zijn. 't Lijkt daar minder vanzelfsprekend. Ze hebben andere zorgen, die kennelijk voorgaan. 't Blijkt een samenleving, waarin de aandacht voor gebitszorg minder voor zichzelf spreekt dan in Nederland. Uit jullie verslag blijkt verbazing daarover; en ook begrip.

Hoe dan ook : alleen al de reisverslagen, met de foto's , waaruit ook jullie intense betrokkenheid en gefundeerde mening over de kwaliteit van de gebitszorg in Suriname blijkt, is een soort eindverslag dat wat mij betreft een dikke negen waard is.

Ik had geen idee wat een mondhygieniste eigenlijk deed.

Nu wel.

Nogmaals : veel dank voor de verslagen, die het ons mogelijk maakten om op verre afstand mee te genieten van jullie belevenissen !!

Daarom : wanneer gaan jullie weer op gebitsreis ?

• 06 Juni 2012 - 08:08

Willem & Moniek:

Hoi Esmee,

Zoals steeds was ook dit verslag weer heel leuk! Wat hebben jullie al met al een hoop meegemaakt. En wat is die tijd snel om gevlogen.
    Nu weer thuis, hopelijk vind jeje draai snel weer in je oude leventje.
    Nogmaals bedankt voor de leuke verslagen en succes met de afronding van je studie!!

• 09 Juli 2012 - 17:30

HELLO: